Uniek dagje uit, bezoek Fort op Pampus!

Al jaren stond een bezoek aan Pampus op mijn lijstje, maar het kwam er eigenlijk nooit van. Maar vandaag ben ik eindelijk geweest! En het viel niet tegen. Een bezoek aan Pampus is een leuke combinatie van cultuur, avontuur en ontspanning!

Vanmorgen fietste ik naar Muiden, vanuit Hilversum is dat ongeveer een uur. Er was een helderblauwe lucht en een stralende zon, dus dan is zo’n fietstocht geen straf. In het voorjaar fietste ik al de Fortenroute die ook langs Muiden voert, een deel van die tocht reed ik nu weer. Bij Naarden-Vesting reed ik over de Lange Bedekte Weg naar de Zuiderzeeroute. Door het Naarderbos en via Muiderberg, kwam ik aan in Muiden en vanaf daar ging ik met de veerboot naar Pampus. De veerboot vertrekt vanaf de Herengracht, niet ver van het Muiderslot. Het Muiderslot bezocht ik vorig jaar en een bezoek aan dit mooie kasteel kan je ook prima combineren met een bezoek aan Pampus. Beide zijn onderdeel van de Stelling van Amsterdam.

Op Pampus aangekomen, werden we vriendelijk ontvangen door een van de vele vrijwilligers die op het eiland en het fort werkzaam zijn, en kregen we uitleg over wat er allemaal te beleven valt op Pampus. Elk heel uur is er een rondleiding. Ook zonder rondleiding kom je veel te weten over de roerige geschiedenis van dit kunstmatige eiland, maar de rondleiding is wel een leuke aanvulling. Vanaf het eiland heb je een mooi uitzicht op het vasteland, je ziet Almere liggen, maar ook IJburg, de Muiderbrug en bij helder weer kan je ook het Paard van Marken zien liggen. Helaas was het vanmiddag toch bewolkt, dus de mooie vuurtoren van Marken zag ik niet.

De ene helft van het fort is nog min of meer in oude staat, de andere helft is een interactieve route die je langs de geschiedenis van het fort en de Stelling van Amsterdam leidt, de Pampus Xperience! Ik vind het knap hoe die geschiedenis op een hele vlotte manier aan de bezoeker wordt verteld en getoond. Geen saaie, langdradige verhalen, maar met behulp van audiovisuele middelen wordt de geschiedenis op een prettige manier tot leven gebracht.

Op het eiland is ook horeca en een museumwinkel aanwezig. Op het terras van het restaurant is het goed toeven, maar je kan ook prima picknicken op het gras rond het fort. Dat lijkt me in de zomer echt heel leuk. Nadat ik het fort helemaal rond was geweest en vanaf het dak het uitzicht had bewonderd, ben ik weer met de veerboot teruggevaren naar Muiden.

Als je iets meer wilt weten van de Stelling van Amsterdam, op onderzoek wilt door het fort, wilt genieten van een boottocht en het mooie uitzicht over het IJmeer, ga dan zeker een keer naar Pampus! Dit jaar kan je nog t/m 28 oktober het fort bezoeken.

Advertenties

10 reacties op ‘Uniek dagje uit, bezoek Fort op Pampus!

1. Wat leuk. ik wist niet dat je daar ook heen kon. Ik dacht dat het iets van defensie was. Maar er gaat dus gewoon een veerboot. Nu staat het ook op mijn lijstje.